Monday, August 20, 2007

اللهم احسن خاتمتنا

بســــــــــم الله الرحمــــــــــــن الرحيـــــــــــــــم



فى البدايه انا مكنتش عارفه اسمى الموضوع ايه وكنت ناويه اسيبه بدون اسم بس انا لما سمعت الحكايه مكنتش بقول غير اللهم احسن خاتمتنا اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك
مش عارفه اذا كان من حقى اتكلم فى موضوع ميخصنش
مش عارفه اذا كان حرام

لما كنا رايحين اسكندريه اخويا جاله تليفون بيقوله ان فلان مات يعنى هو فلان ده دفعتى بصراحه انا حزنت على اساس انه لسه صغير بس مفيش حد بعيد عن الموت المهم انى قريت الفاتحه واترحمت عليه وخلاص الموضع خلص ونسيته

لغايه امبارح اخويا جيه من بره وبيقول ان موت فلان اللى كانت الشرطه معتبرها انتحار دلوقتى بيحققوا فيه على انه بفعل فاعل

مش عارفه حسيت بصدمه وسكت فتره ومعرفتش اتكلم
قولتله... هو ممتش عادى
قال لى... لا ده فى اول التحقيق قالوا انه انتحار بس دلوقتى التحقيق وصل على انه بفعل فاعل
قال لى هوكان فى أكل بيوحى انه مش لفرد واحد همم لسه بيحققوا وموصلوش للاكيد
وتقريبا هو كان بيحاول يهرب منهم عشان الدم كان فى كل حته فى الشقه


لما تبص للدنيا وتلاقيها صغيره قوى تلاقى ان اللى مات واللى ماسكين القضيه كلهم يعرفوا بعض

كل دول كانوا فى فتره من الفترات فى بلد واحده ولما اتخرجوا سافروا اشتغلوا واتجمعوا فى بلد تانى فعلا صغيره

ولما تبص للحاجه اللى توجعك اكتر وتلاقى ان المشتبه فيهم اصحابه

ممكن الواحد يلاقى الامان الذاى ولا يطمن لمين

لما تبقى عايش معايا عمرى وتيجى انت اللى تضربنى فى ظهرى


قعدت اعيط وانا مش عارفه بعيط ليه

يمكن عشان طريقه الموته

وعشان يبعث المرء على ماهو عليه

ولا عشان ان ممكن اللى يكون عملها فعلا اقرب الناس ليه

انا فعلا حاسه انى مصدومه

انا لله وانا اليه راجعون

ياريت تدعوا له ربنا يرحمه




22 comments:

عصفور المدينة said...

يابنتي والله إن الأخ في الله يستر عورة أخيه ويقيل عثرته وينشر محاسنه ويقوم مكانه في أهله وماله
لي أخ في الله في وقت من الأوقات كانتجميع أمواله في حسابي في البنك وكان مالا غير قليل ومعي توكيل عام عنه وربما يمر العام
والعامان ولانرى بعضنا
http://ctybrd.blogspot.com/2007/01/blog-post_17.html
ولكنها الأخوة في الله ولي إخوان غيره كثير وأنتم أيضا من
إخواني
أما الخواتيم فكما قلت أنت
يموت المرء على ماعاش عليه

سكتم بكتم said...

لا حول ولا قوة إلا بالله

أنت مش لسة عمالة تنصحيني بالتفائل معقولة أجي ألا قيكي عاملة محزنة

الحقيقة أنا مفهمتش التفاصيل قوي
لكن اللي أقدر أقولة

اللهم أغفرله والمسلمين
وأحسن ختامنا أجمعين

الطائر الحزين said...

يارب أحسن خاتمتنا
ويسر لنا عملا بيننا وبينك لا يعلمه أحد سواك

تدخلنا به الجنه برضوانك

تحياتى

أمــانــى said...

نسر حبيبتى
ربنا يرحمه ويرحم امواتنا واموات المســـلمين
هل تعتقدى ان ده كانوا اصدقاء لو حد فيهم فعلا طلع هو القاتل ده عمره ما كان صديق
الصديق هو اللى يحس بصديقه قبل ما يتكلم ويتالم لصديقه قبل ما يقول اه
لا تحزنى يا عزيزتى اكيد لسه فى ناس كويسين واكيد لسه فى ناس بتخاف على بعض اوعى تنسى زى ما فى ناس بتوجع فى ناس ربنا بيبعتهم علشان يخففوا
اللهم احسن خاتمتنا

ma 3lina said...

ربنا يرحمه

هو مات ومش حتفرق معاه مات بإيد قريب ولا غريب ..

الدور والباقي علينا احنا اللي عايشين والقاتل ما بيننا

ربنا يرحمنا برحمته

BinO said...

أعتقد أنه لسه فيه أمل
لأني عايش علي كده
وحسن الظن ثوب أبيض لن يضيره ذرات التراب التي ربما ترتكن عليه
هو فقط يحتاج لمن يهتم به
وتفائلوا بالخير تجدوه
كنت أشعر بهذا الرعب فعلاً لو فقد الأمان
والأمانة
وربنا يثبتنا

فى القلب said...

لاحول ولا قوه الا بالله
الهم أغفر له وارحمه وادخله الفردوس الأعلى


موته شنيعه
الامان
الامان
اللهم أرزقنا الأمان فى الدنيا و الاخره
وكفى بها نعمه

ابوزياد الفاتح said...

نسال الله حسن الخاتمه
موضوعك ده خلانى ادمع والله
برضه كده
نلاقيها من مين بس ولا من مين
موضوعك حزين جدا ومبكى
ربنا يكرمك يارب

mohand said...

السلام عليكم
انا مش فاهم الصراحه
يعني هو مات علي ايه علشان هيبعث عليه


اللهم احسن ختامنا جميعا ان شاء الله

S H A H said...

الله يرحمه يا رب

و اللهم احسن خاتمتنا جميعا

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
استاذى عصفور المدينه
شكرا ليك دايما بتحسسنى ان فى خير

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
سكتم بكتم
ما انا لازم برضه حزعل شويه لما حاجه زى كده تحصل
بالنسبه للتفاصيل ان مقدرش احكىها كلها لغايه لما التحقيق يخلص

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
الطائر الحزين
اللهم امين
اللهم امين

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
مانو حبيبى
اكيد طول ما فى ناس زيك مش حخاف واكيد فى ناس كويسين وانتى واحده منهم

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
ما علينا
هو مات بس احنا لسه معانا فرصه نصلح
وربنا يرحمنا كلنا

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
بينو
لا متفقدش الثقه فى ناس كتير كويسين وجواهم امانه وامان وحنروح بعيد ليه ما انت واحد منهم

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
فى القلب
هو ده اللى انا بدرو عليه القلب
لو كل واحد قلبه نضيف صافى حيرجع لينا الامان

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
ابو زياد الفاتح
معلش مكنش قصدى ازعلك قوى كده بس انا كنت محتاجه احس ان لسه فى ناس كويسين من ردودكم عليا

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
مهند
انا عارفه انك متعرفش تعدى حاجه كده وخلاص لازم تفصصها كلها الاول
بس معلش مش حقدرى احكى على تفاصيل
لسه التحقيق شغال وانا مينفعش اقول حاجه
بس انا عرضت الموضوع عشان فى لحظه حسيت بالخوف وكنت عايزه اطمن من خلالكم

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
S H A H
ربنا يرحمه ويرحمنا اجمع ويحسن خاتمتنا اجمع

نسرين - أمة الله said...

السلام عليكم
هانى جبر
شكرا لدعوتك وان شاء الله ربنا يقدرنا ونلبيها

مواطن زهقان said...

اللهم مااحسن خاتمتنا
جميعا
قولوا امين